flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Опитування громадян-відвідувачів суду

07 квітня 2016, 14:25

 

Проведено анонімне опитування відвідувачів суду

 Проведено анонімне опитування громадян – відвідувачів суду. Участь в опитуванні взяли 72 особи.

 

Результати опитування відвідувачів Чортківського районного суду в рамках дослідницького проекту «Соціальне партнерство між громадськістю та судами Тернопільської області»

 

Загальна площа будівлі Чортківського районного суду Тернопільської області 520,4 кв. м., вона містить 4 зали судових засідань. Станом на 01 жовтня 2015 року штатним розписом передбачено 6 суддів (6 фактично працюючих) та 27 працівників апарату суду (25 фактично працюючих). Кількість справ, що перебувала в період опитування на розгляді - 567 справ.

Більшість опитаних – чоловіки (51,4%). Найбільш представлені респонденти з повною вищою освітою (51,4%), з яких 19,4% мають вищу юридичну освіту. Базову вищу освіту здобули 27,8% відвідувачі суду, а 20,8% респондентів мають лише середню та неповну середню освіту.

Із 72 опитаних відвідувачів суду 42 особи (58,3%) проживає безпосередньо у місті Чорткові, а 30 осіб (41,7%) є приїжджими з інших населених пунктів.

За віковим критерієм відвідувачі суду розподілені наступним чином: 43,1% - люди 26-39 років; 38,9% - особи 40-59 років; 9,7% - пенсіонери (60 років і старші); 8,3% - молодь віком 18-25 років. При цьому, за рівнем заможності 56,9% опитаних вважають себе середнього статку, 31,9% - нижче середнього статку, 6,9% - бідними, а 1,4% -заможними.

Абсолютна більшість респондентів (84,7%) представляють в суді особисто себе, ще 15,3% - інтереси інших осіб. Для більшості опитаних (43,1%) - це перший судовий процес, 2-5 разів були учасниками – 34,7% респондентів, найменша частина відвідувачів (22,2%) - брала участь у судовому процесі 6 разів і більше. Переважна кількість відвідувачів (58,3%) - учасники цивільного процесу, ще 25,0% - учасники кримінального процесу, а 16,7% - господарського та адміністративного процесів.

У понад половини респондентів (70,8%) справа знаходиться в процесі розгляду, у 26,4% опитаних розгляд справи ще не розпочато, і для 2,8% розгляд справи завершено (винесено рішення). Крім того, значна частина опитаних (40,3%) вважають себе зовсім або майже не обізнаними з роботою суду, ще 38,9% - загалом обізнані, і лишень 20,8% цілком обізнані з роботою судів і суддів.

Констатуємо, що переважна більшість респондентів (88,9%) в цілому оцінили якість роботи Чортківського районного суду Тернопільської області на «добре» або «відмінно», 8,3% вважають роботу суду посередньою, і лише 2,8% визнають роботу суду «дуже поганою». За 5-бальною шкалою середня оцінка якості роботи суду становить 4,24 бали.

Середні оцінки роботи суду за вимірами (складовими) якості наведено в табл.1.19.

Таблиця 1.19. – Оцінки якості роботи Чортківського районного суду Тернопільської області за основними вимірами

Виміри якості

Чортківський районний суд Тернопільської області

Найвищі оцінки по судах Тернопільської області

Доступність суду

4,2

4,4

Зручність та комфортність

4,0

4,7

Повнота та ясність інформації

4,3

4,7

Сприйняття роботи працівників апарату

4,5

4,9

Дотримання термінів судового розгляду

4,4

4,5

Сприйняття роботи суддів

4,4

4,8

 

Таким чином, в Чортківському районному суді Тернопільської області найкраще забезпечуються показники сприйняття роботи працівників апарату: при спілкуванні вони виявляють доброзичливість повагу і бажання допомогти (думка 93,1% опитаних); для працівників апарату притаманним є високий професіоналізм і знання своєї справи (зазначає 91,7% осіб); вони виявляють однакове ставлення до всіх незалежно від соціального статусу (на погляд 80,6%); представники апарату суду працюють старанно та не припускаються помилок, які б спричиняли перероблення документів та порушення строків (на переконання 91,7% відвідувачів).

Найгірше в суді забезпечується реалізація вимог зручності та комфортності, що пов’язано з недостатньою чистотою та прибраністю приміщення (середній бал 3,8), неналежним освітленням приміщення суду (середній бал – 3,85) та недостатньою кількістю зручних місць для очікування та оформлення документів (середній бал – 3,96).

Крім того, відвідувачі вказують на нестачу паркувальних місць для автомобілів (середній бал – 3,7), неналежне облаш­тування суду для користування його послугами людьми з обмеженими можливостями (середній бал – 3,1), низьку можливість відвідувачів суду дозволити собі витрати на послуги адвоката чи юрист-консультанта (середній бал – 3,3), незручність розташування інформаційних стендів (середній бал – 3,8) та недостатню кількість інформації щодо справ, котрі призначені до розгляду (середній бал – 3,97).

Серед інших зауважень та пропозицій щодо покращення роботи Чортківського районного суду Тернопільської області, на які вказали відвідувачі, слід звернути увагу на такі: «закінчити ремонт», «збільшити кількість судових залів», «дотримуватися строків розгляду справ, особливо цивільних», «збільшити кількість інформації для відвідувачів суду», «більше дослухатись до аргументів обох сторін», «підвищити відповідальність та якість роботи суддів».

Критичний аналіз результатів опитування та їх обговорення з суддями та працівниками апарату суду дозволив розробити такі рекомендації, які можуть бути реалізовані найближчим часом:

         Завершити ремонт і звернути увагу технічного персоналу на постійний контроль за чистотою в приміщенні суду.

         Проаналізувати можливість збільшення зручних місць для очікування, оформлення документів, ознайомлення з матеріалами та підготовки до слухання.

 

         Обстежити приміщення на предмет освітлення та забезпечити покращення освітлення зон роботи з інформаційними стендами та документами (на даний час недоліки усунуто).

         Рекомендувати місцевим адвокатам ознайомитися з принципами надання безкоштовної правової допомоги «pro bono» та консультувати бідні та соціально уразливі верстви населення на безоплатній основі.

         Розмістити спеціальні вказівники для людей з обмеженими можливостями щодо оптимальних шляхів їхнього безперешкодного доступу в суд.

         Змінити місце розташування дошки оголошень і здійснювати моніторинг потреб відвідувачів суду в інформації, оперативно доповнювати стенди або видавати копії наявних зразків документів на вимогу.

         Переглянути використання прилеглої до приміщення суду території з метою збільшення кількості місць для паркування автомобілів відвідувачів.

         Рекомендувати працівникам суду інформувати відвідувачів суду про місцезнаходження Чортківського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги та повідомляти адвокатів про можливість укладення контракту з Центром для надання безоплатної правової допомоги незахищеним верствам населення.